Markedsføring, marketing, grafisk linie, grafisk identitet, rentegning, billedbehandling, pdf til tryk, rådgivning, teknisk sparring

Tips til marketing

Om alt hvad du kan gøre for at forbedre din virksomheds markedsføring, virksomhedenes image og ansigt udadtil.

torsdag, november 02, 2006

Virksomhedens grafiske identitet samlet i en designmanual

Når din virksomhed har brugt ressourcer på at sikre en ensrettet grafisk linie i al kommunikation, så vil det være en fordel at have en designmanual til rådighed. At fremstille en designmanual vil ikke være det samme som hvis man vi opnå en ISO certificering, men idéen er helt den samme: at man til hver en tid kan slå op i designmanualen og finde dér finde ud af hvordan firmaets grafiske identitet er skruet sammen. Manualen bør udleveres til enhver ny medarbejder, for al virksomhedens kommunikation bør være beskrevet heri.

Fælles for al skriftlig og visuel kommunikation i virksomheden vil være:
Valg af farver
Valg af skrifter
Brug af logo og navnetræk

Tager vi først papir materialet, så remser jeg op:
Visitkort
Brevpapir
Fakturapapir
Kontoudtog
Følgesedler
Faxforsider
Memo

Kommunikation via email:
Email-signatur
Brug af logo
Brug af skrifter

Kommunikation via webside og blog:
Brug af logo
Signatur på artikler i blog
Brug af skrifter

Reklamer i aviser / blade / TV:
Brug af logo
Brug af skrifter

Mundtlig kommunikation:
Et sidespring til emnet er den mundtlige kommunikation, som ikke direkte passer ind i emnet, men alligevel vælger jeg at nævne det her. -Måske ville overskriften Kommunikationsmanual således passe bedre?

Well, for at give et eksempel. Når en medarbejder svarer en telefon: Hvordan præsenteres virksomheden? Siges firmaets navn, og siges det først? Bruges der en forkortelse af navnet, eller siges firmaets navn fuldt ud? For nogen kan dette eksempel måske lyde lidt underligt fordi måden at præsentere sig på vil være en selvfølge. Men her i landet hvor jeg sidder, mit kontor ligger i Sevilla i det sydlige Spanien, da har folk den dårlige vane overhovedet ikke at præsentere sig når telefonen svares. Kan du forestille dig at telefonerne i din virksomhed svares med et "Ja?"